Van Apple tot Zeeman: visuele identiteit

Als je denkt aan een merk, dan denk je aan het logo. De swoosh van Nike, de blauwe pijlen van NS, de klare letters van HEMA. Wil je er als bedrijf uitspringen, dan begin je met een niet te missen logo en een herkenbare huisstijl. Zo weet iedereen jouw bedrijf in een oogopslag te vinden.

Sterk verhaal

Een goed logo vertelt het verhaal van jouw bedrijf in het kort. Het kan het symbool zijn van de bedrijfswaarden, maar ook een mascotte, initiaal of kleur kan jouw merk vertegenwoordigen en is ook iets waaraan klanten zich hechten. De zeemeermin van Starbucks wordt bijvoorbeeld op iedere jubileumverpakking gevierd met een grote illustratie.

Klinkt lastig om te bedenken? Er zijn veel oplossingen die een creatief talent aan je kan voorleggen. Een ontwerper kan jouw (bestaande) logo en de huisstijl naar een hoger niveau tillen.

Nieuwe ontwikkeling

Het hoeft niet zo te zijn dat een logo steeds hetzelfde blijft. Na verloop van tijd kan het met het bedrijf meegroeien. McDonald’s heeft zijn M in ruim 50 jaar talloze keren aangepast en ook op meerdere manieren tegelijk gebruikt. In Europa heeft het rood van de achtergrond plaatsgemaakt voor donkergroen, letterlijk voor een groener imago. Herkenbaar blijft de gouden dubbele boog die op iedere verpakking terug is te zien.

Nog zo’n grote speler is Apple: de herkenbare appel is al op tientallen manieren ingekleurd. Regenboogkleuren gestreept, zwart of zilver, de vorm blijft hetzelfde.

Breng de boodschap in een mooi jasje

Vervolgens is de huisstijl van groot belang: is de website van jouw bedrijf gebruiksvriendelijk? Dit wordt door een heldere huisstijl versterkt. Van bakker tot scholengroep, van multinational tot eenmanszaak; iedereen kan zijn boodschap beter overbrengen als deze in een mooie verpakking zit. Zeeman is bijvoorbeeld geen dure winkel en dat straalt hun huisstijl ook uit. Maar het logo en de huisstijl zijn van begin tot eind doordacht. Daarmee verbinden zij hun klantenkring aan hun producten. En niet alleen voor consumenten is een huisstijl belangrijk. Ook eigen medewerkers identificeren zich zo meer met ‘hun’ bedrijf.

Overtuigd van het belang van een goed ontworpen design?

Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Investeer in een logo met bijbehorende look om mee te beginnen. Als je een uitgangspunt hebt kan je daarop voortbouwen voor een sterk merk dat jaren mee gaat.